Ett företag med 20.000 anställda i 8 länder behöver stabilitet som ger alla inblandade trygghet och en smidig övergång till det nya. När Vattenfall skulle utveckla och uppdatera ett system för hela medarbetarresan, parallellt med nykonstruktion av stora angränsade delar, var det just ett lugn i stormen de behövde, och det kunde de få av SoLoapps.
Lovisa Mannerstråle arbetar med HR transformation på Vattenfalls svenska huvudkontor, granne med Friends Arena i Solna strax utanför Stockholms citykärna.
Hon har jobbat elva år inom HR på olika svenska och internationella företag med allt från 300 till 40.000 anställda, och som medarbetare och projektledare i många projekt med utvecklingsfokus.
– Att ha all kompetens i den egna organisationen är förstås att föredra, men när man anlitar konsulter vill man hitta några som är prestigelösa och fungerar som problemlösare. Det händer att den externa resursen sitter och väntar på specar och direktiv, men så fungerar inte verkligheten. Man vill ha ett samarbete och jag uppskattar dem som också ställer frågor om, och kompletterar, våra initiala krav – allt för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
Vattenfall är inne i en stor förändringsprocess för att bli ”fossilfria inom en generation” och har många interna projekt och externa samarbeten för att nå dit. Det kräver en intern rörlighet för de anställda, både inom landets gränser och mellan de länder där företaget är verksamt. Lovisa säger att målet är att skapa en ”one-stop-shop”, dvs ett enda gränssnitt för alla som jobbar med medarbetar- och chefsresan, oavsett om det bakom kulisserna förekommer flera systemdelar i olika versioner, i olika steg av utveckling, och med vissa lokala anpassningar. Detta behövs för att kunna leverera på de högt ställda affärsmålen.
– Vi behöver kunna hantera en löpande utveckling med allt vad det innebär i form av temporära lösningar och bryggor mellan olika system, både inom och mellan de olika marknaderna. Det jobbet underlättas av den smidighet, kunskap och lyhördhet som SoLoapps har.
SoLoapps första uppdrag åt Vattenfall var att anpassa gränssnittet för externa data som behövde komma in i deras SAP-applikation. Uppgifterna utökades dock snabbt till att också ”tolka” mellan de olika utvecklingsteamen, att formalisera önskemål till kravspecar, skapa rapporter i SAP och att lösa löpande händelser som dyker upp i ett så pass stort system med så många berörda användare.
I en förändringsprocess av den storlek som nu sker på Vattenfall är också informationen till alla inblandade av vad som händer av stor vikt – hur allt kommer genomföras, och inte minst varför förändringarna sker.
– Där har SoLoapps varit min högra hand och ett väldigt bra stöd.
Lovisa säger att trots att SoLoapps är en del av teamet har de kunnat behålla sin rådgivande roll. De har inte försatt sig i en position där de behöver försvara lösningar som egentligen borde ses över – i stället har de fortsatt vara prestigelösa och fokusera på problemlösning och på att resultatet ska fungera för alla.
– Precis som en konsult ska vara. Vi har alltid en öppen dialog där SoLoapps kan komma med inspel på alternativa lösningar. Där driver de aldrig någon egen agenda, de förstår att det måste fungera på Vattenfalls sätt och utgår från det i sina lösningsförslag.
Förutom avstämningar varje vecka i början av projektet, och nu varannan, så har de mailkontakt om det löpande arbetet, och det flyter på bra tycker Lovisa.
– När vi skiljs åt efter ett möte säger känns det alltid som att uppgiften landat rätt hos dem. Man kan lita på att de tar hand om det vi pratat om, vilket är väldigt skönt för mig som projektledare.
– Deras transparens är också ett bevis på deras proffsighet. Uppstår det något problem åker det upp på bordet direkt och då hittar vi snabbare en lösning. Inget mörkas eller läggs åt sidan av prestigeskäl. Vi jobbar tillsammans helt enkelt.
Lovisa säger också att SoLoapps verkligen jobbar som ett team med bra, och rolig, dynamik. Siv är mer eftertänksam och ser på allt i ett långt perspektiv, medan Lotta är den snabba spelare som behövs när något uppstår som behöver få prioritet och lösas direkt.
– De är lite utav gas och broms i ett, och då blir färden framåt mjukare för alla.
Hon upplever också Siv och Lotta som helt synkade och uppdaterade sinsemellan. När hon pratar med en av dem vet hon att det går att fortsätta dialogen med den andre utan problem. Feedbacken från löneteamen på det som levererats är också mycket positiv.
– Vi känner att de är superglada som användare, och den trygghet de känner är absolut en effekt av den kompetens vi har byggt upp i projektet, något som SoLoapps är en stor del av.