E.ON är ett av världens största privatägda energibolag. Med 30.000 anställda i 30 länder ställs höga krav på att löneutbetalningar, tidredovisning och andra personaladministrativa uppgifter fungerar enkelt och felfritt.
Elisabeth Johnson är utbildad redovisningsekonom och arbetar som SME – subject matter expert – på E.ON Sverige där hon är ansvarig för lön och resa. Hon har varit på E.ON sedan 2001 och inledde samarbetet med Siv Nord och Lotta Karlström redan 2008. Då gick hela koncernen över till SAP HR och de var alla tre med och utvecklade det system som idag är utbyggt och vidareutvecklat till att användas i hela koncernen.
SAP är ett stort, vida spritt, system och det finns många konsulter att tillgå både i Sverige och utomlands som kan jobba med det. Men när Siv Nord och Lotta Karlström startade SoLoapps 2011 valde E.ON att följa med eftersom de upplevde att samarbetet fungerade så bra, både på det personliga planet och när det kommer till utveckling och underhåll av E.ON:s SAP-applikationer.
– Man blir som en arbetsgrupp och då växer sig små frågor aldrig stora, säger Elisabeth Johnson. Vi reder alltid ut frågetecknen på ett sätt som är smidigt för alla inblandade. Vi slipper det ibland svårjobbade gränssnittet som annars lätt kan uppstå gentemot externa konsulter och kommer snabbare fram till en lösning. Det spar både tid, energi och pengar.
SoLoapps utvecklar och underhåller de delar i SAP-applikationen som berör lön, tid och resa. De har även genomfört ett antal uppdrag där E.ON outsourcat eller insourcat större verksamheter, med allt vad det innebär. Det händer även att SoLoapps går in och genomför lönekörningar då Elisabeth och hennes kollegor behöver extra assistans eller ersättare.
– De kan ju systemet utan och innan och för dem är det inga problem att också sätta sig på andra sidan skrivbordet och köra systemet som vi annars gör. Det är en trygghet för oss att vi kan hantera situationen på bästa möjliga sätt även om någon skulle vara sjukskriven eller behöva åka på tjänsteresa med kort varsel.
Elisabeth tycker att samarbetet med SoLoapps kännetecknas av just: samarbete.
– Vi på E.ON och SoLoapps jobbar bra ihop och kan ha en prestigelös och rak kommunikation. När något inträffar, vilket det alltid kan göra i så här stora system, löser vi det snabbt tillsammans. SoLoapps är alltid tillgängliga när vi behöver dem och det känns viktigt för oss.
Dessutom har de roligt på jobbet. De skrattar ofta tillsammans och håller humöret uppe när det stormar. Det gör att de jobbar mer lösningsfokuserat istället för problemfixerat och kommer snabbare fram till en lösning tillsammans.
Ja, det är kul att jobba med Siv och Lotta! säger Elisabeth och skiner ikapp med novembers kanske enda solglimt när vi står utanför SoLoapps kontor i Birkastaden i Stockholm.